vrijdag 22 januari 2016

Schrijftips!

Een tijdje geleden heb ik met Chinouk Thijssen gevlogt over, onder andere, schrijftips. Maar eigenlijk gingen we er tijdens die video vanuit dat mensen al begonnen waren aan een project en wilden weten hoe ze het op de beste manier konden aanpakken. De laatste tijd bereiken mij echter steeds vaker vragen van mensen die willen weten hoe ze überhaupt moeten beginnen, en dat zette me aan het denken... want ik kan me helemaal niet voorstellen hoe het is als je een verhaal wilt vertellen maar niet weet hoe! Dat is me domweg nog nooit gebeurd. Dus ging ik eens heel diep nadenken over de basis van een goed verhaal en hoe je dat op poten zet...

1. In wat voor wereld speelt het verhaal zich af? Is het fantasy? Zo ja, hoe ziet je wereld eruit? Heb je ook een landkaartje (een van mijn persoonlijke favorieten)? Zo nee, is het een hedendaags verhaal of een historische setting? Of misschien wel futuristisch? En in welk land speelt het zich af?
2. Wie zijn je hoofdpersonen? Wat beweegt ze? Wat drijft ze? Met wie zijn ze bevriend? En wat voor invloed heeft de wereld waarin ze leven op hun gemoedstoestand?
3. Wat maken ze mee? Wat is hun hindernis in jouw verhaal? Welke ontwikkeling maken ze door naar aanleiding van hetgene ze overkomt?
4. Als je romantiek in je verhaal wilt stoppen: wat is de basis van de aantrekkingskracht tussen je hoofdpersonen? Is het een gedeelde passie? Een oude vriendschap? Een mysterie dat een van de personen omhult? Een obsessie? Een haat-liefdeverhouding? Een onmogelijke liefde?

Als je deze vier vragen allemaal goed hebt doordacht en hier aantekeningen over hebt gemaakt, dan lijkt het me niet zo moeilijk om met je eerste hoofdstuk te beginnen :) Maar laat het me vooral weten als hier iets aan ontbreekt! Zelf bevolken mijn hoofdpersonen dag en nacht mijn gedachten, dus ik hoef hier niet eens over na te denken... ik hoef ze er alleen maar uit te laten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten